Tuesday, October 03, 2006

In the Spirit of Ramadan


لمن عاصر الأزمة يعتبر الثاني من اغسطس منعطفا جذريا في الأعراف والقواعد الاجتماعية والسياسية في الكويت. ففي أثناء الغزو وفي وقت قياسي تهدمت الحواجز واختفت الفروقات التقليدية بين الجنسين وأبناء الطوائف والقبائل والطبقات الاجتماعية – الاقتصادية المختلفة. ونجحت تجربة الوحدة الوطنية داخل وخارج الكويت أثناء شهور الأزمة في كسر الصور النمطية وفتح أبواب أكبر للتفاهم والاحترام والتقدير بين مجموعات طالما اعتبرت علاقاتها أقرب للعداوة من التعاون أو حتى الاحترام. وشهدت فترة ما بعد التحرير الكثير من المظاهر الاجتماعية الايجابية كتقدير دور المرأة والزواج عبر الجماعات المنغلقة والتحالفات لاسياسية غير التقليدية.

ولاحظنا في سوق العمل انخفاض حاد في درجة التمييز والعنصرية ضد الأقلية التقليدية مثل النساء والشيعة. كما اختفت بشكل نهائي دعاوى التخوين والتشكيك في وطنية وانتماءات بعض الأعراق والطوائف المتعددة.

ومع الوقت بدأت الايجابيات تهفت وظهرت بشكل أكبر سلبيات الأزمة مثل الادمان على المخدرات والكحول، الاكتئاب، الانتحار ، السلبية والاتكالية وغيرها من الأعراض التقليدية لاضطرابات ما بعد الأزمة . ولكن – بشكل عام- لم تعد الطائفية والعنصرية والعرقية لحدتها ما قبل الغزو. ولي شخصيا – كانت تكل هي الايجابية الرئيسية لهذه التجربة المريرة.

المخيف جدا انه أثناء العدوان الاسرائيلي الأخير على لبنان بدأنا نقرأ ونسمع نبرة عنصرية اندثرت (أو آملت ان تكون اندثرت) منذ الغزو. وعدنا نسمع نفس تلك الأصوات النشاز التي تشكك بوطنية كل من اختار موقفا مختلفا. واستعدنا استخدام المبررات البدائية (مثل الطائقة أو العرق أو الجنس) لتبرير الاختلافات والخلافات بيننا.

ورغم ان أحداث لبنان مرت بخير ، الا انها دليل دامغ على هشاشة "وحدتنا الوطنية" – ان وجدت. كما انها دليل عميق على ضعف وعي وثقافة البعض الذي يدعي البراعة السياسية والانفتاح الفكري.

والخطر الأكبر – في رأيي – أن نرى مثل تلك الظواهر في صفوف الشباب حماة المستقبل وخصوصا ضمن الشباب البرتقالي مستقبل العمل السياسي الوطني في الكويت. فسر نجاح حركة البرتقالي هو نجاحها في استقطاب وتمثيل كافة شرائح المجتمع واذا سمحنا لسوسة العنصرية ان تنخر في جسد هذه الحركة فستتآكل وستسقط عند أقرب تحد.
العنصرية والتعصب شعوران مغريان. اذ يغذيان شعور زائف بالانتماء والتميز والفخر. كما انهما يعطيان راحة جميلة للعقل. فعوضا عن التفكير في سبب ودوافع تصرفات الآخرين أو أفكارهم فان التعصب والعنصرية يعطيان أجوبة سهلة وسريعة .. ولكن مخاطر هذا المنحنى من التفكير أكبر بكثير من الاغراءات والمزايا الآنية.
سؤالي
كيف يمكنك أن تحمي نفسك من التعصب الأعمى لجماعتك (أي كانت هذه الجماعة: جنس ، دين ، طائفة ، لون ، عرق، قبيلة .. الخ؟ كيف يمكن أن ترفع من قدرتك على تقبل وتقدير الآخر؟

20 comments:

Mohammad Al-Yousifi said...

مبروك على تدشين المدونة بأول موضوع

اتفق معك تماما بالتلاحم الجميل ايام الغزو

بالنسبة لي اعتقد ان هشاشة تلك الوحدة تذكرني بهشاشة عدم مظاهر عدم العنصرية اتجاه الأميركان افريكان في امريكا,

فهم يبذلون مجهود جبار لمحو مظاهر العنصرية و لكن عند اقل شرارة او حادثة شخصية بسيطة تجدين الجماهير تثور و تزمجر و تكسر و تسرق و تبدأ النعرات تظهر على السطح

الآن ما الحل؟

أعتقد ان لكل فئة قادة أو اناس يمثلون حكماء الفئة, كالمراجع الدينية أو كبار رجال الأعمال أو شخصيات من هذا النوع

يجب ان تتحلى هذه الفئات بالعقل و الحكمة للمرور بسلام من الأزمات العنصرية و يجب ان تكون الحكمة من الطرفين

يعني تحطينلي مرتزق كفؤاد الهاشم بصوب و شخص آخر متعصب بالجهة الاخرى اكيد راح يأججون النيران و تكبر المشكلة

لكن لو كان هناك حكماء من الطرفين تجدين الامور تمر بسلام

و الشكر لك

UmmEl3yal said...

مبروك ..لك هدية عشاء لشخصين أو تذكرة عمرة :) .. نورت المكان عزيزي

أنا أتفق معاك ان القاده لهم دور ، ولكن للأسف قياداتنا السياسية وبعض القيادات الدينية مستفيدة من التفرقة والتمييز بين الجماعات

أنا لاحظت من نقاشاتك الحالية ونقاشات الحرب اللبنانية طولة بالك وقدرتك على استيعاب وتقبل الرأي الآخر. ممكن تشاركنا في سر المهنة؟ .. لا بجد، غير التربية والذكاء الرباني .. أكيد في أشياء معينة حاولت انك تتعلمها أو تتعود عليها حتى تبني هالمهارة .. صح؟

Thank you for stepping by and do come again :)

Arfana said...

congratulations!!!

excellent openning post :-)

as far as 3unsuriya goes, i'm not sure if it's political at all. I think it's culturally normal for us to be completely racists. It's when a crisis develops that we get to be "muta7ideen".

I mean, culturally, look at the way we joke or make fun of each other:

Cheap like a 7asawi,
Uptight like a Naydi,
Loud like a 3eemya,
Slow like a 3azmi,
and last but not least:
good with money like a zbairy!

if we're not attacking eachother, we're attacking others:
smart like a falastini,
Nassab like a masry,
randy like a s3oody,
....etc

So for us to change, we really have to evolve. That, in my opinion, can be done by two major influences:
1. Educational system that's open and transparent and believes in Values!
2. In-House values


o alf mabrook sorry 3al twala :-)

Fuzzy said...

هذا شي عميق ويرجع الي التربية والتنشئة الصحيحة
درسنا اول في مدارس فيها من كل الجنسيات والمذاهب والاعراق ما كنا نفرّق وكلهم ربعنا .. اعتقد النظام المدرسي الجديد اللي ما يسمح للاجانب بالدراسة في مدارس الحكومة - حتى لو بفلوس - خلق جيل منغلق على نفسه

Anonymous said...

Mabrook, wa akheeran
Good observation, and I blame sectarianism on the clerics. Each sect or line of thought tries to keep sectarian, either directly or indirectly, alive; SA and Egyptian clerics with their weirdest fatawis, and Shiite with 7osainiyas. Each defends his point of view and presents history over and over again to keep it alive till resurrection day. Yet , let’s think about that a bit logically. What is the use of all this? You may say that each is free to practice his rituals, yet this is not the essence of religion. Rituals are just ways to make you a better person in this world, and any ritual that is doing the opposite should be avoided, even if that meant having to discard something dear to us. Moslems belong to one religion and have one prophet.

UmmEl3yal said...

Hello my virtual friends :)

Thank you for stepping by and sharing your experiences.

Arfana & Ayya,

I agree on the role of culture (education and religion included). But culture and individuals are a dynamic system. Just as the culture shapes the person, people change their cultures to be more "practical". Sometimes its a slow process and sometimes its radical like the French revolution.

Some, like you two, break free of some or all the cultural mold. My question is. what did you do (or doing) to realize the patterns of bias in our culture and break free from it? How can we on the individual level evolve?

Fuzzy,

Are you saying that schools are overriding parenting? Why didn't my generation who was taught in "good" school create a better generation?

Do we wait for education to change to save our future? What is our role?

These are just questions and not opinions :)

UmmEl3yal said...

Proletarian, my son and fellow Global Citizen,

I totally agree. My biological kids are a result of cross ethinic/sectarian/socioeconomic classes marriage :)) When they began forming their social identity they began asking these question such as: are we muslims? suna or shi3a? Are we Arabs or Persian? ..etc. There is nothing wrong with these questions, it the purpose that worried me. I did not want these elements to be their "identity". Yet, its hard for children to be of an identity that no one can identify ;) It was much easier when I was sruggling with my own identity :))

Back to the subject of bias, it can have other forms. For example, I realized that with time I developed a negative stereotype of any man with a beard or a woman with 7jab. I had to make a conscious effort to break this bias.
What are your biases? And how do you keep them in control?

Delicately Realistic said...

Great opening post !

I couldnt agree more. With regards to your question. Personally I always prefer to take an optimistic approach, but this is one of the few times I have a more pessimistic outlook. From my own humble opinion I think that discrimination, or actually not to discriminate is something taught at an early age. Once a child is poisoned with the 'venom of discrimination' it is something that stays for life & the only thing that can turn it back is major experience or turning point, like the one u mentioned, il'3azo. But we're not going to have a '3azo (Allah la ygol) everyday are we?

I agree with Arfana, it is culturally acceptable for us to criticise each other based on race/ethnicity, but always in jest. When it crosses the lines of humour & simple stereotypes it is when we start getting into trouble.

The only answer I have is that we teach our children, one on one, from day one, & hope to God we catch them before they are influenced by others & we lose them for good.

So unfortunately, it may take years & years until we fully eradicate the disease of discrimination from our minds.

Delicately Realistic said...

I just read the rest of your comments, with regards to your question to Ayya & Arfana,

what did you do (or doing) to realize the patterns of bias in our culture and break free from it?

I did nothing.
I have my parents to thank for it & the previlege of being brought up outside of Kuwait at a young age, away from it all, away from 'the noise'. It is funny, that i only learned about sina/she3a when i was in a government school for less than 1 term from one of the girls. Might i add, ibtida2y. I approached my mom after that incident, and though her words were very simple to this day i will not forget her explanation.

UmmEl3yal said...

Hi DR,

Great to "see" you! It's been a while :) Glad you liked the topic ;)

How are your exams?

I agree that parents' role is critical especially in a culture like ours that promote such behaviors.

But every person has his/her biases. Maybe not in race or religion but in other areas such as relationships, philosophy, politics .. etc. So we are have to be careful and watchful of ourselves irrepectful of our enviroment and upbringing. Don't you think?

Fuzzy said...

طبعا التربية مسئولية مشتركة بين المدرسة وبين الاهل .. بس جيل ما قبل الغزو كانوا يختلطون أكثر مع الاجانب في الكويت .. والكويت يعيش فيها اشخاص من اكثر من 100 جنسية مختلفة وهذا يساعد على تنمية مداركهم وتبادل الثقافات يقوي مهاراتهم الاجتماعية .. والاهل ايضا .. المفروض يربون عيالهم ويفهمونهم ان الكويتي مو منزل من السما وان الانسان يجب ان نعامله على ماهو عليه وليس على من يكون

فيزوقراطي said...

مبروك، واخيرًا نورتينا بمدونتك، إن شاء الله نكون من روادها المتسمرين وأن تكونين أنتي من المستمرين أيضًا.

موضوع ممتاز وأشاركك الرأي ولكن ما هي الحلول العملية؟

Delicately Realistic said...

Exams? Who me? :P Come again?

I couldnt agree more :) but i was referring to ur post which was more about racial/ethnic/religious discrimination. To teach them NOT to discriminate only, that we are all equal & to encourage socialising with people of different backgrounds and so on. By providing a healthy environment like this, we are encouraging them to think for themselves & not to make their choices for them. Rather than pushing them towards the same family & friends with the same upbringing. But when it comes to the things you mentioned, like politics & philosophy, parents can only 'set an example' and hope their children follow, but the final decision is left to the children. I can safely say that is what happened in my case.

UmmEl3yal said...

Fuzzy,

I agree! My best teachers were Plastinians and Iraqis. They gave us a wider and more collective sense of belonging.

DR,

I agree too :) The best we can do for our children is to train them to think on their own and to critically analyze their perceptions and behaviors.

Fizo,

7yak Allah dear :) Elbait baitik! Your input is always of great value. Hope see a new post on your blog soon ;)

There are many things we can do. Some of the social level as the guys suggested (education, politics ..etc).

But more can be done on a personal level. We can do a lot of things to model tolerance and to show the value of diversity.

The discussion in KM blog is a good example. No matter what the final result is, I am sure we ALL have developed a better tolerance to the "other".

We can address bias and descrimination by (1) forcing (or shocking)other to re-evaluate their stands, opinions and norms, (2)educate people directly and indrectly, (3)reinforcing logic and critical thinking, and (4) setting positive examples by creating relations and friendships across cultures, races, religions, opinions and philosophies ,,etc.

The more we know about the "others", the more we can promote them to those who don't :)

Anonymous said...

Umel3yal
I was a child of an enter-ethnic, enter-sectarian marriage; in the society; I had hard times with both sects. My knowledge and education came mainly from schools. And partly from 7isainiyas that I attended with my teenage friends before my dad made me stop going. I had a very wise grandmother whom I’d go back to when each sect accused me of being the other, she told me to answer them by saying I’m a Moslem.
I grew up hating sectarianism. And its prejudice. Your children now are going through the same thing. Even if they don’t know it now, they will eventually develop this feeling. So for me; it came natural. But I faced many problems after my marriage.
I was always a person of belief. I lived in the states for seven years, not praying regularly, but I never stopped praying, some years back I put on 7ijab after going to 7aj. Many things in religion did not make sense to me when I heard it from clerics; I had faith, yet I was convinced that the clerics wouldn’t help me strengthen my faith with knowledge, because of my continuous disappointment in them. And so I started the search myself. I started reading others opinions about Islam, searching why 7ijab is a must and what is its history, and why Islam did not abolish slavery and why the west would be the one who forced Moslems to abolish it? How could the Islamic social system be applied to this century, with the change of the social structure from the days of the prophet, without undermining women’s rights and so on. And slowly, I lost my belief. Yes; I am dejected from some in the society, but who needs those? Close friends call me a saint with no religion, and that is good enough for me.

UmmEl3yal said...

Dear AyyA,

Thank you so much for sharing. I truly appreciate it because it makes me feel less lonely and less worried about my children.

There is a great freedom in not belonging to a cult but with a big price.

From my LONG experience, its worth the investment :)

UmmEl3yal said...

Proletatian,

Thank you ;) I might not hate you so much after all :)

Please focus on your school work and keep me posted. Nothing is more important than that .. I know I sound like a real mother, but I can't help it :))

Of course you and Ayya are siblings, both of you are my children ;)

Love,

EU

Arfana said...

Proletarian,

AyyA is my sister! moo bkaifik!


Ummel3yal,

I simply had the opportunity to mingle a lot thanx to my wonderful father.

when we made a racist joke at home he used to laugh first then say "la ma yseer 3aib".

Then my crazy sisters had a non-kuwaiti circle of friends that helped me get exposed very early to different cultures.

so I would say, my dad and sisters introduced cultural variety at an early stage i didn't have a chance to be raised typically :-)

UmmEl3yal said...

امهاوشجي .. هلا والله .. زارتنا البركة

اتفق معاك اننا عندما نكون مثالا طيبا لجماعتنا فاننا نساهم في تغيير وجهات نظر الآخرين فينا وربما زعزعة معتقداتهم أو أعرافهم.

الابتعاد عن المواضيع الحساسة قد يقلل المواجهات والحزازات ولكنه لا يقرب الناس ولا يفيد على المدى البعيد لأن الكل سيبقى على طمام المرحوم :)الحوار المفتوح والحضاري هو الطريقة الوحيدة للارتقاء وتقريب وجهات النظر .. اعتقد

لم أفهم قصدك عندما قلت " طبعا مع الوقت تغير وضعي من الدفاع إلى التأهب" - كيف أثر ذكل في جعلك أقل تعصبا؟

Arfana,

Please don't fight mama, you and Proletarian can share. I'm sure AyyA won't mind :)

I agree that home is a crucial starting point for healthy development. You must be proud of your family. Abviously they did a great job ;)

UmmEl3yal said...

عزيزي امهاوشجي .. الله يهديك وتغير الأسم ان شاء الله :)

الهجوم أفضل وسيلة للدفاع ولكن ليس للتواصل

بالنسبة لي شخصيا فان عدم الوصول لدرجة مشتركة للاحترام والتقبل للآخر هو فشل لي كما هو فشل له/لها. وهذا الفشل قد يكون بسبب عدم اصراري الفعلي على انجاح التواصل أو عدم قدرتي على ايجاد وسيلة مبتكرة للوصول للتفاهم. وعندما أقول تفاهم لا يعني بالضرورة الاتفاق .. وانما الاتفاق على الاختلاف في اطار علاقة متوازنة ومحترمة


شكرا على الرابط .. يبدو مفيدا